woensdag 14 augustus 2019

Schaamteloze p#nis

Een oorwurm kent menigeen. Een figuurlijke oorwurm is een liedje dat je hoort en dat daarna nog urenlang in jet hoofd blijft rondzweven. Zou ik de geur van een stinkzwam kunnen omschrijven als neuswurm? Want de herinnering van deze geur omzweeft me nog een tijdje.
 
De stinkzwam heet officieel Phallus impudicus, wat betekent: schaamteloze p#nis (enig zelfcensuur moet ik wel toepassen, want internet is preuts op dit gebied). Wie de zwam ziet weet direct waarom hij zo wordt genoemd.
 
Ook zijn Hollandse naam past goed bij deze paddenstoel: Stinkzwam. Hij stinkt naar rottend aas. Een geur, die bij mij nog lang in mijn neus blijft hangen, is als honing voor aasvliegen, die erop afkomen, zo verspreiden zij de sporen aan hun poten.
 
De stinkzwam wordt met nogal wat mythische verhalen omringd. Zo wordt het begin van de zwam duivelsei genoemd; het is een bolvormig lichaam met een taai vel met daarin dikke geelachtige laag. Het wordt ook wel heksenei genoemd en wordt zelfs gegeten.
 
Bij ‘rijpheid’ schiet de paddenstoel, spreekwoordelijk, uit de grond omhoog met relatief grote snelheid. Dit gebeurt meestal ’s nachts. Deze volgroeide vruchtlichamen worden gebruikt worden om voor gemeenschappelijke nakomelingen van de duivel te zorgen.
Wat een schaamteloosheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten