zondag 17 november 2013

Donkere Sinterklaastijd

Sinterklaas is weer in het land en meteen is het Sinterklaasweer: grijs, grauw en waterkoud. Al vroeg in de middag begint het te schemeren. Het is als vanouds echt donkere Sinterklaastijd.
Dit sombere Sinterklaasweer herinnert me aan de Sinterklaastijd in mijn jeugd. De Sint landde met een helikopter op de Valkeniersweide en ging te paard over de Groene Hilledijk en Beijerlandselaan. De Zwarte Pieten deelden lekkers uit. En ’s avonds mijn schoen zetten bij de (toen nog echte) kachel. Bij het licht van een waterig maantje (door de bomen) probeerde ik een glimp op te vangen van de Sint en Piet op het dak. Maar ik heb ze nog nooit kunnen betrappen.
 Hoor de wind waait door de bomen,
Hier in huis zelfs waait de wind.
Zou de goede Sint wel komen,
Nu hij ‘t weer zo lelijk vindt?
Ja, hij komt op donkre nachten
….
 
Sinterklaas is een doorzetter, met gelukkig veel meer zwarte-, dan zeurpieten in zijn gevolg. Sinterklaasfeest is een kinderfeest, dat het begin van de donkere winter opvrolijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten