woensdag 24 januari 2018

Krakeenden zijn toch anders

‘Dat zijn toch gewone eenden, mam.’ Zei mijn dochterlief ongeduldig, toen ik foto’s nam van enkele eenden in de sloot.
‘Nee, hoor. Dat zijn Krakeenden en die zijn net even anders.’
Nog niet zolang geleden zag ik het verschil tussen de Wilde eend en Krakeend ook niet. Maar toen viel me oog op een vreemde eend (‘in de bijt’) tussen de gewone eenden. Thuis zocht ik het op en ontdekte dat het een Krakeend was. Sindsdien spot ik ze wel vaker in het water.
De vrouwtjes Krakeend is net zo bruin als het vrouwtje van de andere eenden. Maar zij moeten ook gecamoufleerd op hun nest kunnen zitten; onzichtbaar voor de vijanden.
 
Het mannetje is ook bruinig, maar heeft een decadent witte vlek tussen zijn vleugels. De mannetjes Wilde eend is veel opzichtiger met groene kop en grijs lichaam.
Wie goed kijkt, ziet de verschillen. Krakeenden zijn anders.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten